Motion till Kyrkomötet
2005:66
av Susann Torgerson m.fl.
Öka personvalet vid kyrkovalen!

Mot 2005:66

Förslag till kyrkomötesbeslut

1. Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att utreda frågan hur ett ökat inslag av personval kan komma till stånd vid kyrkovalen.

2. Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att vid en kommande revision av valsystemet se till att personvalet får större genomslag än i det nu gällande valsystemet.

Motivering

Att bli vald till ett uppdrag inom Svenska kyrkan skall bygga på förtroende för den person som kandiderar. Därför är det av vikt att reglerna i så stor utsträckning som möjligt möjliggör för kandidaterna att få genomslag.

Dagens valsystem betonar i första hand nomineringsgruppens betydelse, inte de enskilda kandidaternas. Inför årets val har visserligen kyrkoordningen ändrats i så motto som att minimigränsen för att personvalet skall slå igenom vid val till kyrkofullmäktige ändrats från 30 röster till 20, förutom att minimigränsen för andelen personröster om 5 procent uppfylls. Men detta räcker inte. Vi måste gå vidare utan att för den skull överge det direkta och demokratiska valsystemet.

Ett ökat personval kommer förmodligen också att öka valdeltagandet. Det låga valdeltagandet är det nuvarande valsystemets akilleshäl. Om kandidaterna stimuleras att profilera sig inför valet talar all erfarenhet för att också personer i kandidatens närhet kommer att gå och rösta. Att öka valdeltagandet från den genanta 15-procentsnivån är en angelägen sak för oss alla. Därför är en utredning om hur ett ökat personval kan komma till stånd angelägen så att ett genomförande kan ske vid nästa kyrkoval år 2009.

Grundsund och Sollentuna den 22 juli 2005

Susann Torgerson Urban Gibson Helena Bargholtz